måndag 27 augusti 2012

Första dagen i T5...

Den här terminen började med buller och brak, mestadels i form av en försovning till den obligatoriska registreringen. Inte riktigt okej. Det löste sig dock, och nu har jag påbörjat mitt sista år på sjuksköterskeprogrammet. Om ett år står jag där och kan kalla mig sjuksköterska - hur stört är inte det?!

De första 7.5 poängen den här terminen består av en kurs i vetenskaplig metod. Intressant tycker jag, som eventuellt vill ägna mig åt forskning i framtiden. Just nu känns dock det mesta som ett jäkligt segt berg att klättra över. Hjärnan är fortfarande inställd på sommarlovs-mode och jag antar att det kommer ta ett par dagar att vänja sig vid att vara tillbaka i skolbänken. Dygnet behöver vändas tillbaka och motivationen till att lära pressas upp ett par grader. Det ska nog gå bra!

Imorgon väntar en dag på vårdcentral. Jag har tre VFU-dagar att ta igen från min vårdcentralspraktik och imorgon blir det en cykeltur genom halva staden för att bekanta mig med nya lokaler, ny personal, nya patienter och nya utmaningar. Nu har jag ju arbetat som undersköterska hela sommaren (och kommer göra så även i höst) så det blir ytterligare en utmaning för min förvirrade hjärna - att ställa om till sjuksköterske-mode :P Kul kommer det i alla fall att bli! Jag tror att jag har lärt mig väldigt mycket under sommaren på CIVA och det känns lite som att jag kan få ett kvitto på det imorgon. Nu skiljer det sig i och för sig enormt mycket åt, arbetet på en vårdcentral mot arbetet på en intensivvårdsavdelning, men jag tror ändå att jag har skaffat mig kunskaper jag kan ha nytta av oavsett vilken situation jag hamnar i inom vården. Jag har börjat bygga upp en yrkesidentitet, en personlighet, en kunskapsbank och ett självförtroende. Det är en skön känsla!

Jag ser fram emot det sista året på sjuksköterskeprogrammet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar